مقالات

آشنایی کامل با اجزا و اساس کار دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا hplc

فروش دستگاه hplc شرکت کروم ابزار پارسه

برای آشنایی کامل با اجزا و اساس کار دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا hplc تا انتهای این مقاله با کروم ابزار پارسه همراه باشید. دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا hplc ترکیبات محلول در یک نمونه مایع را جدا می کند و امکان تجزیه و تحلیل کمی و کیفی را در مورد اینکه چه اجزایی و چه مقدار از هر جزء در نمونه وجود دارد را می دهد.  دلیل محبوبیت این روش عبارت است از حساسیت بالا، تعیین مقدار کمی با صحت بالا، قابلیت آنالیز نمونه‌های غیرفرار و حساس به دما که با تکنیک GC (کروماتوگرافی گازی) امکان‌ پذیر نیستند، مناسب می باشد. این نوع کروماتوگرافی دامنه وسیعی در زمینه های مختلف جداسازی از جمله آمینواسیدها، پروتئین ها و نوکلئیک اسیدها، هیدروکربن ها، کربوهیدرات ها، داروها، ترپنوئیدها، ویتامین ها و … دارد. کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا توانایی جداسازی و شناسایی ترکیبات موجود در یک مخلوط را با استفاده از فاز متحرک مایع (حلال) و فاز ساکن جامد (ستون) دارا می‌باشد.

اجزای دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا HPLC

هر دستگاه LC به ترتیب متشکل از ظروف فاز متحرک، گاز زدا (Degasser)، پمپ، محل تزریق نمونه (Injector)، ستون، آون، آشکارساز (Detector) و سیستم پردازش اطلاعات می باشد. هر دستگاه میتواند شامل یک یا چند Detector باشد. ستون در داخل آون قرار میگیرد که شرایط دمایی آون قابل برنامه ریزی است. دتکتورها در انواع MVD, UV-Vis, RID, FLD, DAD  و … موجودند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. پمپ ها نیز در انواع تک حلاله (Isocratic)، دو حلاله (Binary) و چهار حلاله (Quaternary) می باشند و روش تزریق به دو صورت دستی (Manual) و خودکار (Autosampler)  می باشند.
منبع: کروم ابزار
دستگاه hplc چیست؟

دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا hplc ترکیبات محلول در یک نمونه مایع را جدا می کند و امکان تجزیه و تحلیل کمی و کیفی را در مورد اینکه چه اجزایی و چه مقدار از هر جزء در نمونه وجود دارد را می دهد.

منظور از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا چیست؟

این نوع کروماتوگرافی دامنه وسیعی در زمینه های مختلف جداسازی از جمله آمینواسیدها، پروتئین ها و نوکلئیک اسیدها، هیدروکربن ها، کربوهیدرات ها، داروها، ترپنوئیدها، ویتامین ها و … دارد. کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا توانایی جداسازی و شناسایی ترکیبات موجود در یک مخلوط را با استفاده از فاز متحرک مایع (حلال) و فاز ساکن جامد (ستون) دارا می‌باشد.

اجزای دستگاه hplc

هر دستگاه LC به ترتیب متشکل از ظروف فاز متحرک، گاز زدا (Degasser)، پمپ، محل تزریق نمونه (Injector)، ستون، آون، آشکارساز (Detector) و سیستم پردازش اطلاعات می باشد.

2 دیدگاه در “آشنایی کامل با اجزا و اساس کار دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا hplc

  1. kami گفت:

    تعمیرات دستگاه hplc رو شرکت شما انجام میده؟

    1. mehdibeh گفت:

      بله تمامی خدمات فنی و تعمیرات دستگاه های تجهیزات آزمایشگاهی در شرکت کروم ابزار انجام می پذیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *