مقالات

دستگاه طیف سنج جذب اتمی AAS

قیمت خرید دستگاه دستگاه طیف سنج جذب اتمی کروم ابزار AAS240

دستگاه طیف سنج جذب اتمی(aas) Atomic Absorption Spectroscopy بر پایه اصل جذب نور توسط اتم های آزاد بنا نهاده شده است. در این روش هر عنصری در طول موج منحصر به فرد و خاصی نور را جذب نموده و در طول موج های دیگر هیچ نوری جذب نمی نماید. برای آنالیز نمونه با جذب اتمی، نمونه را تا دمای بالا حرارت میدهند.

دستگاه طیف سنج جذب اتمی Atomic Absorption Spectroscopy بر پایه اصل جذب نور توسط اتم های آزاد بنا نهاده شده است. در این روش هر عنصری در طول موج منحصر به فرد و خاصی نور را جذب نموده و در طول موج های دیگر هیچ نوری جذب نمی نماید. برای آنالیز نمونه با جذب اتمی، نمونه را تا دمای بالا حرارت میدهند.

در اثر حرارت، حلال تبخیر و سپس پیوندهای شیمیایی شکسته و اتم های فلزی آزاد می شوند. اتم های نابرانگیخته بخشی از نور تابشی را جذب می کنند و الکترون های والاننس(s) را به حالت برانگیخته ارتقا می دهند، در نتیجه این جذب، شدت نور تابیده شده اولیه کاهش می یابد. مقدار نور جذب شده متناسب با غلظت عنصر موجود است. منبع نور برای دستگاه های جذب اتمی باید نواری باریک با شدت و پایداری کافی برای مدت زمان طولانی تولید کند. منوکروماتورهای معمولی قادر به این کار نیستند. به همین خاطر از لامپ های کاتدی استفاده میشود که از همان عنصر ساخته شده اند.

ایجاد اتم های آزاد (Atomization) به دو روش شعله یا کوره انجام میشود:

-دستگاه جذب اتمی به روش شعله (Flame AA) : در این روش نمونه به صورت غبار ریز به درون شعله پاشیده میشوند. سوخت و اکسنده موردنیاز برای ایجاد شعله، ترکیب هوا با استیلن و یا نیتروز اکسید با استیلن است. دقت این روش در حد ppm است.

دستگاه جذب اتمی به روش کوره گرافیتی(Graphite Furnace AA) : این روش بازده بسیار بالاتری نسبت به روش شعله دارد. منبع حرارتی در اینجا الکتریکی می باشد. نمونه با برنامه ریزی دمایی، ابتدا خشک شده سپس خاکستر می شوند تا مواد آلی تخریب گردند و در نهایت به صورت گرمایی اتمی می شوند. در این روش تنها به چند میکرولیتر از نمونه نیاز است. دقت در این روش در حد ppb است.

منبع: کروم ابزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *